Monday, November 8, 2010

Pemergian Nenek

RABU..03.11.2010..BERSAMAAN 26 Zulkaedah 1431..pemergian nenda ke rahmatullah ..saya panggilnya tok..tok perempuan sebelah husband...Al-Fatihah...semoga rohnya aman di sana..amin..

saya terasa jugak kehilangan arwah kerana lepas kawin..memang saya dan suami tinggal dgn arwah..sememangnya kat rumah tu..arwah duk sorang jer..so..saya dan suamilah yang menemaninya..Last saya jumpa dgn arwah pun lupa.. sbbnya..bila saya dah pindah ke jertih..mak mertua plak yang temankan arwah..terkilannya arwah pnh sebut nak datang rumah saya kat jertih ni..tapi tak sempat nak datang..hari yang sepatutnya nak jemput arwah..hari besday nabihah..tapi husband kata..hari tu arwah akan ke Kuantan sbb hantar anaknya nak g ke mekah..

tapi arwah ade kirimkan hadiah untuk nabihah..hadiahnya unik sikit..hehehe..duit syiling yang dibungkus dgn plastik..berapa bungkus kurang pasti..bungkusnya macam bungkus nasi pulut kuning nak buat hantaran..satu lagi pokok puding yang arwah biasa letak dalam air...ade lagi kt rumah ni...walaupun tk sempat nak tgk jenazah terakhirnya....tapi sempat jugak saya ke kuburnya...jenazahnya dikebumikan di Jelutong, Penang..agak jauh ngan rumahnya di Seberang Takir...

Bila tanya dgn maklong..macam mn akhirnya arwah..katanya arwah berakhir atas tikar sejadah sesudah solat subuh..tanpa sakit atau ade tanda ape2pun...sungguh mudah arwah pergi...pengakhiran yg baik...
klau di ingat mmg arwah sangat rajin..walaupun dah agak berumur..tapi masih kuat pergi masjid..kerja-kerja rumah pun semuanya di buat..klau penat sgt jer arwah akan berehat...begitulah arwah...

Semoga setiap kematian yang kita tahu akan memberi keinsafan kepada kita...amin...

ni baru sebahagian anak-anaknya..ade lagi yang tak ade ni..kurng ingt brpe adik beradik semuanya
kubur arwah tok

1 comment:

  1. innalillah..tok yoe hok kat seb takir tu ke..?

    seronok sembang dgn arwah ari tu, teringat bunga matahari plastik yg dia tanam kat tanah tu..segar molek..hehehe sape duk rmh tu skrg..?

    ReplyDelete