Sunday, October 17, 2010

Rindu pada "Darul Najah"

Dalam keboringan ini..sebenarnya..aku suka jugak tengok gambar lama dan terkenangkan yang lama2....bab kata org tuhh..yang sudah tu sudahlah...tapi sebenarnya cerita lama tu banyak bagi pengajaran dan panduan untuk kita teruskan hidup kita kan....

berbalik kepada Darul Najah (DN) tadi..sebenarnya DN ni adalah rumah sewa aku dulu time aku masih belajar kat UPM..Biasanya student paanggil kat rumah ni Flat ikan...banyak yang aku pelajari kat sini dan banyak kenangan yang tersimpan kat sini...DN ni sebenarnya ramai ahli kelab yang duduk Kelab Bimbingan Mahasiswa (KBM)..tapi kelab ni taklah seglamor kelab2 lain sbb nya iaanya agak islamik sedikit daan aktiviti2 sosial sgt kurang..

Rumah ni kdang2 blh mencapai 14 org atau lbh sbbnya rumah ni agak mahal sewanya..dalam 1000 lbh kalu tak silap lah..tak ingt plak..tapi walaupun ramai..takdelah serabut sangat..
nak tahu apaa amalan yang baik kat rumah ni

  • Sentiasa solat berjemaah
  • puasa sunat hari isnin dan khamis
  • tazkirah setiap masa kadang2 pah solat..
  • makan dalam dulang
  • amalan membaca almathurat
  • tolong menong yang sangat banyak
  • nasihat-menasihati
  • banyak lagilah..
walaupun sebenarnya kadang2 aku sangat liat nak ikut benda ni semua..tapi bila daah biasaa..macam amalan haarian biasa plak..pah aku kuar rumah tu..aku tak jupe lagi rumah yang macam tuhh..sampai sekarang pun aku masih rindu nak hidup maacam tuhh..

tapi setahu aku..semula penghuni rumah tuhh dah selamat berkeluarga belaka....
tapi banyak-banyak amalan dulu..alhamdullilah...aku tak tinggalkan semua..aku bersyukur..masih lagi berkesempatan membaca almathurat sampai kini...

tapi sekarang...pengaajarannya..setiap yang ade disekeliling kita..kita hargailah sementara ianya masih aade..sekurang2nya kita berpuas hati dengan ape sumbangan yang kita beri dan hargai..

ni lah sedikit foto budak2 rumah tuhh..time ni g berseronok kat Sg congkak..tapi tak semua ynag ade.
hahhahahha..ni aku dulu2..kurus kan...
Sangat seronok main air...
dalam air pun sempat lagi suap menyuap...
senyum lebar semuanya...dari kiri kak wani, na, as,ju, aku, sal, cda.
dari dulu aku mmg suka posing

No comments:

Post a Comment