Wednesday, December 29, 2010

Pemergian moyang ke Rahmatullah

Salam semua kepada sahabat...

"sesungguhnya mati itu pasti datang"

tergiang2 lagu kembali..nyanyian Far east..selimut putih..nyanyian hijjaz..

khamis lalu, 23.12.2010..kebetulan hari tu saya agak sibuk sikit..handphone memang tak tahu duk kat mn..yang dikejar agar kerja yang disasarkan siap secepat mungkin..tengahari tu saya mengisi borang nak ke Pejabat Tanah Dan galian Kuala Terengganu....bila dah panaskan enjin kereta, tgklah jugak sekali hp..kut2 ade msg penting..terpapar kat situ 9 misscall..dari mak..macam urgent jer.. saya pun call balik...mak bagi tahu tok nyang(moyang-mak pada neneklah) dah takder...

niat nak g pejabat tanah terpaksa dibatalkan..sempat lagi nak tgk jenazah arwah sbb duk sebelah rumah ajer..lagipun arwah dah lama sakit..bertahun-tahun dah..terbaring jer...

satu jam lebih saya pun sampai kat rumah kat kg..terus pergi rumah tok wan..saya tengok jenazah belum lagi dimandikan..dah lama tak tgk orang menguruskan jenazah..lama tak lama..rasanya bertahun2..time2 sekolah dulu..mungkin..tapi agak lama tak ingt macam mn caranya

mungkin inilah peluang saya nak tgk dari awal hingga akhir sebab orang terdekatkan...
barulah saya tahu daun ape orang gunakan untuk mandikan mayat.orang kampung panggil daun bendera..payah jugak nak cari daun tu..

tapi time mandi,saya tak sempat tengok kerana hanya 2-3 orang saja yang boleh tgk..lama jugak dia mandikan..pah tu diaorang kapankan...jauh disudut hati..macam mn lah kalu aku mati..mula rasa takut datang..

saya tgk urusan semua tu dari jarak dekat..time dah siap,sayalah orang pertama mencium jenazah.wangi sangat..tak tahu diaorg guna ape..air mawar kut...tapi saya tak pergi tgk time dikebumikan..mungkin faktor cuaca saya tak pergi...

semoga arwah ditempatkan di tempat orang2 yang beriman...aminnnn


No comments:

Post a Comment