Wednesday, March 23, 2011

Perancang Keluarga

Ini untuk tatapan yang dah berkahwin yer..tak kawin lagi boleh baca jugak untuk menambah pengetahuan..hehehheheh...nipun saya cerita sekadar untuk berkongsi pengalaman..

Bagi yang dah ada anak sorang macam saya ni..kadang2 dan semestinya akan merancang untuk anak2 yang akan datang..bukan untuk menghalang atau tidak bersyukur dengan rezeki yang akan datang..tapi kalu setiap tahun asyik beranak jer..takut2 tak terjaga plak kesihatan diri dan keluarga..hehheh..ye tak..

Setahun yang lalu..selepas ajer berpantang anak pertama..saya dah sibuk2 cari perancang yang sesuai..ty2 jugak kawan2 yang dah lama berkawin..so saya putuskan untuk mengambil suntikan perancang..kalu nak makan ubat..rasanya..tak boleh nak ikut aturan sbbnya..asyik tak sempat ajer..
kalu suntikan..tak payah fikir banyak...3 bulan sekali ajer datang inject..biasanya kat klinik swastalah..satu kali suntik RM27...suntik kat punggunglak tuhhh...nasib baik Doc perempuan..

3 bulan pertama selepas saya inject...saya punya period tak berhenti2...aduhai..masalah besar...saya dah mula confius ajer..mana satu period betul..mn satau yg tak btul...banyak kali jugak saya terpaksa ke klinik untuk bertanyakan hal ini..doc plak bagi ubat untuk berhentikan period..

ubat tu kna makan tiap2 hari jugak..kalu tak makan sehari dua..mulalah period datang semula...so kali terakhir saya g klinik India punya..masa tu kat Kedah rasanya..lupa nm Klinik tuh..

Doc tu cakap..kalu makan ubat nak berhenti period..badan makin gemuk..lepas tu dia cakap mmg itulah kesan suntikan perancang..lain org..lain cara kesannya..
dia pun nasihatkan supaya brsabar jer..dan tgk plak kesan kedua suntikan perancang tuhh..

selepas 3 bulan..tak serik2 lagi..masih lagi nak ambil suntikan..tawakkal jelah..lepas ni plak..period langsung tak datang..puasa pun penuh ajer...

dah setahun ambil suntikan tu..rasa cam tak normal plak..tak datang period...rasa nak cuba perancang semulajadi plak...saya pun dah tak ambil suntikan lagi...walaupun dah 3 bulan tak ambil suntikan..period tetap jugak tak datang..ingtkan dah lekat lagi...chek2 tak ade plak....3 bulan kemudian..baru period datang balik..sukalah jugak..dah normal..alahai..datang punya datang..dah sebulan tak berhenti2 plak period ni...aduhai.......

moralnya kat sini...saya dah tak nak ambil perancang suntikan lagi...kesannya sangat mendalam...lama nak tunggu habis kesannya dalam badan nak habis...sesiapa yang rasa nak ambil suntikan perancang..fikir banyak2...


58 comments:

  1. rancang secara semulajadi la N, bahay jugak kesan kpd badan kita. tgk yati rilek je. ni pregnant no 3 plak. nk masuk 5 bulan doh. tn hj kata masa muda ni beranak la selagi boleh. k.na kata pada yg xdok mslh tu mengandung la selagi boleh selagi umur masih muda. kalu jd mcm k,na kena cuba mcm2 cara pulak..

    ReplyDelete
  2. iye ker yati nak masuk no.3..ke kes terbabas..heheheh...insYAallah..lps ni tak guna dohhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sye pon amik cucuk jgak... Ni cucuk yg kedua dh.. Xp drah still kluar dlm kuantiti yg sikit cuma tu la tak berenti... Ingt kali yg ke3 ni nk amik ubat pulak... Rase2 ok ke??

      Delete
  3. alahai br nk try yg ni.. dah tu ape yg selamat]

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun ambik jugak lepas je sebulan bersalin.... masa tu darah nifas dah kering masa suntik perancang.... masa sebulan dlm pantang, sy ambik suntikan perancang, xlama tu period kuar bukan main lame, dekat setengah bulan... mula2 confius, ni edarah period atau nifas... upenya period, sbb kesan dr suntikan tu.... bulan ke dua, dtg darah2 lendir je tp lame jgak nak berhenti.... bulan ketiga, xdtg period, takut gak letak, check nampaknya xde.. bulan ke4, suntikan kali ke 2.... period dtg lendir2 je, tp jangka masa lamelah.... dpt puasa ganti 9 hr je.... selebihnya sampai hujung bulan, period x hbs lagi... padahal lendir darah je... xpakai pun pad.... bulan ke 5, xperiod pulak.... bulan ke6, sepatutnya suntik perancang kali ke3, tp sy tekad xnak ambik, nak berhenti n rancang sendiri.... sbb pedih ulu hati.... dah berhenti, xde pedih lg.... sekrg pun masih xkuar lg period.....

      Delete
  4. Selepas lahirkan baby first,sy pakai implanon..Sepanjang sy pakai ni,period tak dtg2..Bile rase nk ngandung anak ke2,sy buke implanon tu...Lepas 2bln,period dtg cam biase,lepas tu terus lekat...Lepas lahir 2nd baby,sy guna suntikan..Takde plak turun darah,sama cam pakai implanon,period langsung tak dtg...Rase nk ngandung balik...Dh 4bln sy stop amik suntikan,period still tak dtg2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy bru amik injet 3 bln..dh 2 bln x bnti2 lg darah tu,mngkin x ssuai sy gn injet tu,rasa2 lps injet 3 bln tu nk tukar amik pil,bru darah bnti ke lps akhir injet 3 bln tu??

      Delete
    2. Sy bru amik injet 3 bln..dh 2 bln x bnti2 lg darah tu,mngkin x ssuai sy gn injet tu,rasa2 lps injet 3 bln tu nk tukar amik pil,bru darah bnti ke lps akhir injet 3 bln tu??

      Delete
    3. Sis ad rsa skit pinggang n kembung perut x

      Delete
  5. Sy br keguguran & doc cucuk ubt perancng 3 bln sb die kate nk bg sy dalaman sy btul2 pulih...tkt sy pregnant trlalu awai...agk2 ad ker ksn sampingan..kalo blh nk hamil lg dlm ms trdekat

    ReplyDelete
  6. Saya pun jadi mcm puan juga..dan saya sangat menyesal amek suntikan perancang..sampai skang setahun lebih saya tak mengandung..walhal hanya satu suntikan je untuk bg rahim saya berehat selepas 2 kali keguguran..tak sangka kesannya agak panjang.. kawan saya juga ada bgtau, kalau suntikan tu hampir tarikh lulput, kesannya lagi lama dalam badan..

    ReplyDelete
  7. Saya pun jadi mcm puan juga..dan saya sangat menyesal amek suntikan perancang..sampai skang setahun lebih saya tak mengandung..walhal hanya satu suntikan je untuk bg rahim saya berehat selepas 2 kali keguguran..tak sangka kesannya agak panjang.. kawan saya juga ada bgtau, kalau suntikan tu hampir tarikh lulput, kesannya lagi lama dalam badan..

    ReplyDelete
  8. Sy dah 2x cucuk perancang jenis suntikan nie , brpa bln x turun darah . Bila 2hb baru2 tu hanya kuar yg warna coklat & darah yg terlalu sikit , smpai skrg turun lg , tp yg peliknya ada 2x stop pd 2x khamis yg lalu & sabtu kmaren . skrg sy rasa perut sy sakit , takut pulak sy . Ada yg boleh bg solution x . Ty

    ReplyDelete
  9. Tumpang tanya..sy bru cucuk depo 2 kali..kali ke 3 sy xpegi sbb dh trlepas tarikh suntikan n dh bersama suami..nurse suruh tggu period seterusnya bru pegi cucuk..masalahnya dh 3 bulan period x dtg2..sy check guna alat yg paling murah smpai yg paling mahal negative..xpregnant pn..sy pn musykil dh knp xdtg2 pn period..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun alami macam ni skrg dh 3 bulan tak period tak pergi cucuk jugak lagi tapi cek upt negative takut plak. Siapa boleh jawab masalah kami ni ye sy first born so agak blur

      Delete
    2. itu effect suntikan depo..mmg tepaksa tggu je bila period tu nak datang.. dengar ada yg mengambil masa setahun lebih untuk period kembali normal

      Delete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

  12. klau kita tertggl tarikh suntikan tu kan kne tggu period yg akan dtg tpi klau period tu xturun2 tpi bile check upt neg- tu mcm mne ye?mohon pencerahan kite kne tggu period turun dlu ke bru dpt suntikan depo blik?

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. saya pun ambl suntikan perancang, 3 bulan dh berakhir sepanjang suntikan ni period je memanjang adalah dalm seminggu x period...ni bulan ke empat dan saya x ambil suntikn dh tapi period semakin panjg dan sikt2 dah mula rasa skt dlm perut n pinggang....tersilap pilih suntikan sbb br gugur..

    ReplyDelete
  15. Dh sebulan lebih darah asyik kuar je. First time amik depo ni pn jd x menentu haid. Tp ada masa2 jugak yg haid sekejap je.2-3 hari period, pastu dh okey...en somi pn dh sound pg td suruh berhenti amik depo.����

    ReplyDelete
  16. Rasa menyesal gile amik depo..period x berenti dah sebulan ni..rasa pedih je kat miss v.. dr soh makan ubat behenti period..tp bila baca effect dia pon terok jugak..nanges dalam hati..

    ReplyDelete
  17. Sy pon amik depo...awal2 tu period x brnti..amik y ke2 n 3,,,,tros x period da berbulan2...jd x selesa...hasben sruh stop...huhu...xtaw camne..

    ReplyDelete
  18. Saya nak tanya klu kita stop amik depo x semestinya akan terus period eh? Sbb saya amik depo 2x je...suntikan ke 3 x amik...sbb rasa perut x selesa x period..

    ReplyDelete
  19. Memang ni kesannya...waduh...sya pun dah dkt 20hari period..em..klu camni nak stop la. Yg injet ke2 xyah amek. Risaunya...

    ReplyDelete
  20. selepas stop cucuk depo provera...bila priod akan kembali normal

    ReplyDelete
  21. sy da 3x amek depo dan cuma period 2x..tu pun sket2 je mcm xnk kuar plak..bdn plak mcm kna pam ek walaupn sy diet..sy nk stop depo n nk start pil tp doc ckp xleh start pil selagi blm period. doc bg ubat utk kuarkn period tp da 2x amek stil xperiod gk..cmne ye? bila nk bersama suami pn takut2 sbb takut termengandung plak sbb suntikan yg last sy xamek dah..

    ReplyDelete
  22. Sye baru ambik cucuk perancang lepas 3 tahun guna iucd. Masalahnya lepas 3 bln ni period x dtg2..ingat nk ambik iucd balik tapi kne tgu period.Sye rasa paling senang iucd. Tapi kne buat pap smear setahun 2 kali..

    ReplyDelete
  23. sy dah lama stop depo. last bulan 6 2016 x silap. selepas stop depo priod kmbali normal alhamdulillah. tp drh keluar sikit2 selama 4 - 5 hari. sy mkn ubat maharani, priod sy mcm sbelum mngandung dulu smpai skg. lepas stop sy n husband rancang sndiri smpai la bulan 10 thun lepas. smpai skg x lekat2 lg. mybe kesan ubat inject depo masi ada dlm bdan. ank 1st dh msuk 3thun bulan 7 ni.

    ReplyDelete
  24. pengalaman saya inject depo ni tak ada masalah, alhamdulillah berjalan lancar dari segi haid, berat badan, jerawat tak ada.. mungkin ikut badan masing2.. lps stop inject depo ni, dlm 3 bulan saya mengandung..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy bru cucuk depo yg last , 2mggu lepas. sy ingt nk prgnent prtghn tahun ni. harap2 ada rzki sy. amin. sbb sy tk period lgsung start bersalin. baby dh 8bulan

      Delete
    2. Baby yg lahir lepas guna depo.. Ade masalah tak... Autisme ke mcm slow kr... Risau plak kesan ubat pada bby

      Delete
  25. Salam..saya da 1 tahun ambik depa...X 1 2 period x teratur...masuk x ke 3 cucuk period da tk dtg terus...puasa lepas pun penuh...smpai sekarang...ni da 3 ari badan x sedap...mual2...de pening2 sikit...mgandung ke ek?ank baru 1 thn 2 bln....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin kesan depo tu. Saya pn selalu rs cmtu. Loya2 mcm pregnant tapi x 😇

      Delete
  26. Nak tanya la sy masa hari ke 44 pantang ambil suntikan ni,doc cakap ubat ni akan function dlm.tempoh 7 ari lepastu baru bersma.suami.masalah sy lepas.cocok tu hari keenam dah bersama.suami dan dia telepas kedalam.adakah risiko untuk sy hamil semula ya?dilema.jap

    ReplyDelete
  27. Sy br habis pantang dan hari ke 67, saya ambil suntikan perancang, sy trus bersama suami malam tu hari yang sama. . Adakah suntikan tu berkesan serta merta lepas disuntik risau termengandung lg

    ReplyDelete
  28. Sy 2 kali keguguran thn ni jd Dr nasihat amik suntikan perancang utk restkan rahim tp ni dh sebulan haid tanpa henti dan x nmpk mcm tanda nk kering pun. Mcm serik dh rasa ni. Xnak dh continue amik suntikan lg. Nk amik ubt stop haid pn takut jgk effect utk badan sbb mmg nk tmbh baby lg so sy tgu bg hbs secara normal pastu rncg blk sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pn 1st time amek inject bln jan 2019.. Dh 3 mgu drh x benti.. Mcm xde tnda nk benti. 😞😞😞

      Delete
  29. Sy 2 kali keguguran thn ni jd Dr nasihat amik suntikan perancang utk restkan rahim tp ni dh sebulan haid tanpa henti dan x nmpk mcm tanda nk kering pun. Mcm serik dh rasa ni. Xnak dh continue amik suntikan lg. Nk amik ubt stop haid pn takut jgk effect utk badan sbb mmg nk tmbh baby lg so sy tgu bg hbs secara normal pastu rncg blk sendiri.

    ReplyDelete
  30. Sy pun penah ambik suntikan ni , sama juga lh darah x henti2 kluar tpi sikit2 jakk last2 after 3 months sy x sambung dh sbb rimas sikit2 pkai pad pastu sy behenti 1bulan x ambik prancang slpas 1bln sy take pil noriday slama 2 blan tpi slalu dtg haid smpai dh pening nk mkn pil mcm mna lg sbb slalu dtg haid then sy behenti ambil pil last2 sy dtg haid mcm normal dh bnyk sikit tpi dlm 1 blan dh 3kali sy dtg haid tpi haid pertama ad bnyk darah kluar tpi haid ke 2 dn ke 3 dh tinggal kluar sikit2 jakk , huhuuu . . Dh rasa brsalah dgn suami sbb suami tahan nafsu jakk 😢 . MENYESAL AMBIL SUNTIKANSEBAB SAMPAI SKRG HAID MASIH X NORNAL , SLALU DTG HAID
    , RIMAS DH PKAI PAD 😭😭😭

    ReplyDelete
  31. Saya pun ambil first injection period tak stop datang untuk satu bulan Kali kedua saya ambil injection sakit perut sampai tak henti ada tak sesiapa kena begini

    ReplyDelete
  32. saya ada 4-5 bln tak ambil injection...rasa nak period kembali normal tapi yang sedih nya once dtg period mahu dekat 1bln period it's just darah lendir mungkin effect selepas 1thn lbh ambil injection...masa ni saya mngalami sakit pungung belakang mungkin effect lepas2 injection 😭😭

    ReplyDelete
  33. suami inginkan anak lagi jadi saya berhenti suntikan perancang,,selepas berhenti suntikan dalam masa sebulan kenapa darah turun hari-hari selepas saya berhenti suntikan perancang...???

    ReplyDelete
  34. saya ambil perncg msa ank dah masuk 2 bulan..bulan 11 2018..kali ke dua patut nya saya kena ambil blan 1 2019..tapi saya lupa dan sampai skrg period tak dtg..dari start cucuk blan 11 2018 smpai skrg tak jgak dtang period nya..mcm mana ye nak bagi period turun..rungsing mikir..risau tak pyah ckap lah..dah cek UPT tp negatif..😥😥😥

    ReplyDelete
  35. better x payah amik perancang ni ....saya amik berat badan dari 40 kg skang 47 ke atas saya punya berat badan .....sesapa yg amik perancang ni baik berhenti makan jamu lagi bagus atau minum air halia

    ReplyDelete
  36. Bini bermasalah bila cucok perancang...
    1.cepat marah
    2.angresif
    3.lalai
    4.mudah lupa.

    ReplyDelete
  37. Saya amik perancang ni cucuk ke 2..

    Masa 1st cucuk april 19 - period ok
    Tp emosi terganggu.

    Masuk cucuk yg ke 2 - june 19
    Period x dtg, bila bersama ada darah yg keluar.
    Byk mcm period. Esok pakai pad. Pad clean. Xde darah apa pun.
    Dan selalu rasa x sedap perut. Mcm sebu kat bahagian ari2.
    Ada x sesiapa yg mengalami masalah mcm saya.
    Mcm kene stop injection.

    ReplyDelete
  38. Saya berhenti depo bulan 3 setelkan setahun mengamalkannya.tapi oleh kerana 1 tahun tu jg tak pernah dtg period saya nekad utk berhenti..tetapi selepas berhenti haid tak berapa normal.cuma yg risau sekarang dtg haid masuk Hari ke 8 Sarah terlalu banyak keluar.kenapa ya?

    ReplyDelete
  39. Baru je ambil.. Lepas ambol. Seminggu terus datang haid hampir sebulan. Baunya ya Allah.. Busuk. Rasanya taknak sambung dah utk cucuk kali ke-2 😅

    ReplyDelete
  40. Saya last ccuk depo, bulan 2 2019. Bulan 5 terlepas tarikh n suami pun tak bg dh ccuk tu. Badan sye mcm kne pam. Makan mcm org bela saka. 😭 period mri cam biase 7 hari. Tapi dia tak ttap, kdg² awal bulan pun ade. Tgh bulan pun ade. Akhir bulan pun ade. Baru² ni 2 bulan tak period ingatkn dh lekat. Ble check negatif je. Kecewa gak hati... Ccuk depo mmg kesan die jangka mase pangjang ye? Sye stop bulan feb. Takkan dah bulan 10 ni still ade kesan die ye. Mohon pencerahan.

    ReplyDelete
  41. Lps inject perancang betul ka x boleh bersama within one week?

    ReplyDelete
  42. Slm..nk tnye..sy amek suntik kan depo cume satu kali je bln 10/218..smpai 2020 msh lagi xperiod..risau bile period xdtg..

    ReplyDelete
  43. Sy stop depo bln feb 2020, 1st period dtg pd (18.7.2020), 2nd period dtg (30.8.2020) dan habis pd (7.9.2020). Pastu dtg plak period ke 3 (14.9.2020). Normal ke begini? Tp kali ni pakej sakit pinggang n belakang. 😭

    ReplyDelete
  44. Saye bru je cucuk pertama kli.. Buln 6 keguguran bukn 7 tau buln 8 cucuk.. Nie kli kedua 29.10.2020.buln lpas. Dtg period.. Buln 10 x datng2.. Buln lpas 5 hri buln dtng sampi 9 hri buln...tpi tu la sebb lpas kena cucuk dah bersama dengan suami.. Takut jugak Kot2 pregant kew😅😅

    ReplyDelete
  45. saya nk tanya sapa2 boleh jawap .. Saya terlepas cucuk satu hri pastu esok kn tu saya pergi cucuk esok kn tu saya dh bersama suami.. boleh pregant kena mcm tu

    ReplyDelete