Sunday, February 20, 2011

Braveheart

Kebiasaan malam minggu ni macam ni, biasanya tgk cerita kesukaanlah..tapi malam ni ada plak rancangan Raja Lawak..dulu pnh tgk sekali…pahtu rasa nak tgk selalu lak..kebtulan plak malam ni..pukul 9 jugak TV3..ada drama Ustaz Amirul..Nak kata best sgt tak jugak..sekadar memenuhi masa waktu malam..tapi byk kali tgk GElanggang Raja Lawak lah..Tapi yang tak puas hatinya Raja Lawak ni..Leman yang tak best langsung tu tak plak kuar2..rating teratas plak tuh..ape ke hall ah Leman tuhhh…

Tapi sebenarnya bukan nak ulas lanjut ttg Raja Lawak tuhhh..nak citernya movie selepas Rja Lawak tuuu..minggu lepas pun saya ada tgk jugak ..movie INDEPENDENT DAY…sampai kul 1 saya tgk..sgt best lah..tapi malam jumaat niii..saya tgk BRAVEHEART...Saya tak tahulah siapa heronya..tak berapa knl…janji best dahh..mula2 tgk rasa macam dah tak nak tgk sbb citernya agak menakutkn..bukannya seram..tapi menunjukakn kezaliman..saya mmg takut tgk citer2 cam tu..citer brperang pun saya takut gak..tapi makin lama macam sedap..so..tgk jugaklah dari kul10.30mlm hingga 1.30 pg..wahhhhhhhhhhhh…dah lama tak tidur lewat camni..dulu time2 camni masih macam kul 8.00 mlm….

Apa yang saya bangga tgk citer ni..hero dia..dalam tu sebagai WILLIAM WILLACE..salah tak tahulh..hahahahha…Dia mmg betul2 berhati kental berjuang untuk kebebasan negaranya… dan lastnya dia tetap ditangkap kerana diperangkap…time2 dia nak dihukum mAtipun..masih lagi melaungkan kebebasan…langsung tidak terjejas walaupun diberi peluang untuk dibebaskan asalkan mengaku taat setia kepada rajanya…

Dan akhirnya dia dipancung dan badannya dipotong 4..ditanam tempat berasingan…sgt sedih..akhirnya hero mati..sebenarnya..dalam sejarah islam ada juga pahalawan seperti..tak salah.namanya Salehuddin..ceritanya ada di TV 1..dalam cerita kartun..sedikit tentang pahlawan islam ni erkk..

Siapakah Shalahuddin? Bagaimana latar belakang kehidupannya?

SULTAN SALAHUDDIN AL-AYYUBI, namanya telah terpateri di hati sanubari pejuang Muslim yang memiliki jiwa patriotik dan heroik, telah terlanjur terpahat dalam sejarah perjuangan umat Islam karena telah mampu menyapu bersih, menghancurleburkan tentara salib yang merupakan gabungan pilihan dari seluruh benua Eropa.
Shalahuddin dilahirkan pada tahun 1137 Masehi. Pendidikan pertama diterimanya dari ayahnya sendiri yang namanya cukup tersohor, yakni Najamuddin al-Ayyubi. Di samping itu pamannya yang terkenal gagah berani juga memberi andil yang tidak kecil dalam membentuk kepribadian Shalahuddin, yakni Asaduddin Sherkoh. Kedua-duanya adalah pembantu dekat Raja Syria Nuruddin Mahmud.

Asaduddin Sherkoh, seorang jenderal yang gagah berani, adalah komandan Angkatan Perang Syria yang telah memukul mundur tentara Salib baik di Syria maupun di Mesir. Sherkoh memasuki Mesir dalam bulan Februari 1167 Masehi untuk menghadapi perlawanan Shawer seorang menteri khalifah Fathimiyah yang menggabungkan diri dengan tentara Perancis. Serbuan Sherkoh yang gagah berani itu serta kemenangan akhir yang direbutnya dari Babain atas gabungan tentara Perancis dan Mesir itu menurut Michaud “memperlihatkan kehebatan strategi tentara yang bernilai ringgi.”

http://www.hudzaifah.org/Article228.phtml

Sebelum tidur malam tu macam2 lah fikir tentang keganasan yang berlaku..sampai termimpi2 orang potong orang ni…huuuuuuuuuu sangat takut...

fikir-fikirkan..ada lagi tak org yang berani sebegini kat dunia niii....




3 comments:

  1. kalau nak tahu.....
    Mel Gibson ada berlakon jadi hero;tapi lakonannya anti org Inggeris. kalau x silap akhir tahun 90-an ada satu lagi filem lakonannya. Scene cerita tu pada awal2 US berperang dgn England untuk kemerdekaan.

    FYI, cerita ini pernah dipasang dihadapan pemain bolasepak Scotland sebelum perlawanan menentang England untuk menaikkan semangat org Scotish

    ReplyDelete
  2. wahhhhh..abg syam sgt tahu..n pandai tgk jerrr...

    ReplyDelete